FAQ

Elektrisch rijden: Veiligheidssystemen en rijhulpsystemen

Sommige elektrische auto modellen hebben zeer geavanceerde veiligheidssystemen. Om door de bomen het bos te kunnen zien, lichten we jou in over de verschillende soorten.

Automatische noodstopsysteem (AEBS/AEB)

Veel ongevallen worden veroorzaakt door te laat remmen en/of remmen met onvoldoende kracht. Daar kunnen meerdere redenen voor zijn: de bestuurder is afgeleid of onoplettend, er is slecht zicht, of er ontstaat zeer onverwacht een gevaarlijke situatie. Autofabrikanten hebben technologieën ontwikkeld die een bestuurder kan helpen om dit soort ongevallen te voorkomen (of in ieder geval de ernst ervan te verminderen).

Autonomous/Automatic Emergency Braking System (AEBS/AEB) is de engelse benaming van geavanceerde noodstopsystemen. Fabrikanten verzinnen nogal eens een eigen benaming voor Automatic Emergency Braking systeem. Zo kun je het in de fabrikaten brochures/websites ook herkennen als:

  • Forward collision detection/alert - Dit systeem werkt vaak samen met het AEB systeem. Het bewaakt de snelheid van je auto, de snelheid van het voertuig ervoor en de afstand tussen de voertuigen. Als voertuigen te dicht bij elkaar komen door de snelheid van het achterste voertuig, waarschuwt het systeem voor een dreigende botsing.
  • Intelligent (Emergency) Braking System
  • Collision avoidance system
  • Pre-crash warning and braking system
Via sensoren en intelligente analyse kan jouw auto bepalen of er een botsing aan zit te komen. De noodsituatie wordt aangegeven via een visueel signaal of een alarm geluid. Als jouw auto bepaalt dat er een gevaarlijke situatie aankomt dat activeert het alle remmogelijkheden. 

Het automatische noodstopsysteem kan jou als bestuurder helpen door zoveel mogelijk remdruk op te bouwen als je enorme druk op je rempedaal uitoefent. Het kan ook automatisch het ABS (antiblokkeersysteem van de remmen) activeren zodat je wielen niet blokkeren.

Geavanceerde noodstopsystemen

Nog geavanceerdere systemen nemen zelf de touwtjes in handen. Als je auto een noodsituatie ziet, krijg je een signaal en de kans om in te grijpen. Doe je dit niet, dan neemt de auto het heft in handen en zorgt ervoor dat de auto vaart mindert of tot stilstand komt. Ook kan het systeem het achteropkomend verkeer waarschuwen met alarmlichten. Hoewel het geen garantie is om botsingen te voorkomen, kan zorgen voor minder en minder ernstige ongelukken.

Ook onderscheiden sommige autofabrikanten twee soorten geavanceerde AEB systemen: CAEB (city automatic emergency braking): Noodstopsysteem voor stadssnelheid. HAEB (high-speed automatic emergency braking): Noodstopsysteem voor snelwegsnelheden.

Ga jij kiezen voor een elektrische private lease auto?

Bekijk onze elektrische private lease auto's

DirectLease Ga jij kiezen voor een elektrische private lease auto?

Adaptive cruise control (Intelligent cruise control)

Adaptieve cruise control zorgt ervoor dat jouw auto een constante (veilige) afstand bewaart tot je voorganger. Het systeem maakt gebruik van lasers, radar, camera's of een combinatie daarvan. Het zorgt ervoor dat jouw auto afremt als het verkeer voor je afremt, en weer optrekt als je voorganger optrekt. Het systeem is slim genoeg om te bepalen welke afstand gehouden moet worden bij welke snelheid.

Geavanceerde varianten bieden ook een “Start & Go” functie. Hiermee is de auto in staat om geheel tot stilstand te komen en vanuit stilstand weer op gang te komen. Dit is natuurlijk ideaal voor filerijden.

Ook met deze slimme functie zijn de fabrikanten erg creatief in hun benamingen. Je zult het vermeld zien staan als:

  • Intelligent cruise control
  • Automatic cruise control

Dodehoekwaarschuwing (Blind spot warning)

Afhankelijk van de auto, zorgt de ‘Blind Spot Warning’ voor een visueel of geluidsignaal dat er iets in je dode hoek wordt gesignaleerd. De visuele signalen worden weergegeven in de betreffende zijspiegel (of in het frame van de voorruit). Maar het systeem kan ook een trilling of een geluidssignaal afgeven.

De dode hoek (de plek rond je auto waar je als bestuurder geen zicht op hebt) is een verraderlijke plek. Er kan zo maar een andere medeweggebruiker verschijnen met een gevaarlijke situatie tot gevolg. Met de dode hoek waarschuwing verwissel je veiliger van rijstrook. Sommige geavanceerde systemen geven zelfs een extra waarschuwing als je je knipperlicht activeert om af te slaan.

Dode hoek waarschuwing vind je bij verschillende autofabrikanten onder de volgende noemers:

  • Blind Spot Warning
  • Blind Spot Assist
  • Blind Spot Monitoring

Rijstrookassistentie/herkenning (Lane Assist/Lane intervention)

Rijstrookassistentie zorgt ervoor dat jouw auto binnen jouw rijstrook blijft. Als je zonder richting aan te geven buiten de rijbaan gaat, krijg je een waarschuwing of grijpt je auto in. Het systeem reageert overigens niet als je bewust van rijstrook wisselt. Maar als je geen richting aangeeft en boven de 65km/uur rijdt, dan gaat het systeem ervan uit dat je niet vrijwillig van baan wisselt, en komt er een reactie.

Rijstrookassistentie kent meerdere vormen en namen. En in de benaming schuilt ook de mate van ingrijpen: een “warning system” (oftewel waarschuwingssysteem) zal misschien alleen een signaal afgeven als je buiten je rijstrook rijdt. Het kan een geluidssignaal, een trilling in het stuur of een zichtbaar signaal zijn (of een combinatie). Een “lane assist” of “lane intervention” gaat een stapje verder: het systeem remt de auto af en leid je rustig terug naar het midden van de rijbaan.

Je kunt het herkennen onder de volgende benamingen:

  • Lane Departure Warning systeem (afgekort ook wel LDWS)
    De auto geeft een waarschuwing als je (vermoedelijk) niet vrijwillig van rijstrook dreigt te wisselen
  • Lane Assist, (Intelligent) Lane Intervention, Lane Keeping Assist (LKAS)
    De auto grijpt in om je binnen de huidige rijstrook te houden.
  • Lane Change Warning (LCW)
    De auto geeft een waarschuwing als je van rijstrook wilt gaan wisselen en er zijn medeweggebruikers in de weg. Werkt vaak in combinatie met de dode hoek waarschuwing (Blind Spot Warning/Assist)
  • Lane-centering assist
    Waarbij de mate van interventie nog hoger ligt: Continu actief sturen om tussen de rijstroken te blijven (actief sturen, autobesturing, etc.)

Verkeersbordherkenning (Road sign recognition)

Camera’s in jouw auto zijn slim genoeg om verkeersborden te herkennen en te lezen. Vervolgens geeft jouw auto op het dashboard of touchscreen met een alarmpje aan wanneer je bijvoorbeeld de snelheid overschrijdt. De verkeersbordherkenning kan overweg met standaard snelheidsaanduidingen die in het zicht van de camera komen. Sommige systemen geven daarnaast advies om snelheid te minderen als het regent.

Fietsers- en voetgangersdetectie

Voetgangers- en fietserdetectie kan eenvoudigweg met simpele sensor (laser of radar) in de auto. Dit betekent niet direct dat de auto geavanceerde camera’s heeft. Voetgangers- en fietserdetectie (of pedestrian detection in het Engels) kan samenwerken met de remmen van de auto. Als er een kritieke situatie wordt geidentificeerd, dan kan het systeem ingrijpen en een noodstop verzorgen. Maar sommige voetgangers- en fietserdetectiesystemen geven alleen een visueel geluids- of signaal.

Ga jij kiezen voor een elektrische private lease auto?

Bekijk onze elektrische private lease auto’s

DirectLease Ga jij kiezen voor een elektrische private lease auto?

Waar moet je zelf op letten?

Omdat jouw auto geavanceerde veiligheidssystemen heeft, geeft het nog geen garantie op 100% veiligheid. Een verkeersongeluk zit in een klein hoekje en de noodstopsystemen zijn nooit helemaal betrouwbaar. Zo kunnen de sensoren slechter werken en camera’s slechter zien bij bepaalde weersomstandigheden (lage zon, regen, mist, sneeuw, etc) of slechte wegomstandigheden (ontbrekende markering, tunnels, etc). En: hoe harder je rijdt, hoe minder tijd jij en je auto hebben om te reageren. Dus hoewel de techniek vooruit zal blijven gaan, is het nog steeds zaak om zelf alert te blijven.

DirectLease Waar moet je zelf op letten?
Bel ons!

We zijn bereikbaar op: 
ma - do van 8:30u - 21:00u
vrij van 8:30u - 20:00u
za van 10:00u - 16:00u
0541 - 571 760

Email ons

Vragen over private lease? 

Stuur een e-mail naar onze sales afdeling.

Veelgestelde vragen

Zoek je snel een antwoord op jouw vraag?

Vind jouw antwoord tussen de 
'Veel gestelde vragen' 

Bezoek ons

Je bent van harte welkom!

Kom langs op:
Demmersweg 110,
Hengelo