Schade en pechhulp bij private lease

Schade aan je private leaseauto is natuurlijk erg vervelend. Als het je overkomt wil je uiteraard goed weten waar je aan toe bent. Daarom hebben wij hieronder de belangrijkste en meest gestelde vragen alvast voor je beantwoord.

Wat moet ik doen als ik schade heb gereden?

Dat verschilt per schadegeval. Kun je niet meer verder rijden met de auto en sta je in Nederland? Bel dan met het noodnummer van de ANWB: 0592-390 537. Sta je in het buitenland? Bel dan met dit noodnummer van de ANWB: 070 314 50 68. Deze nummers zijn 24 uur per dag en 7 dagen in de week bereikbaar. Zij kunnen jou verder helpen door de hulp in te schakelen die je nodig hebt. Daarnaast is het belangrijk dat je zo snel mogelijk (uiterlijk binnen 5 werkdagen) de betreffende schade meldt bij DirectLease.

Kun je nog wel verder rijden met de auto? Zorg ook dan dat je de betreffende schade uiterlijk binnen 5 werkdagen meldt bij DirectLease. Wij zorgen er dan voor dat één van onze collega’s van de afdeling schade contact met jou opneemt.

Hoe en waar moet ik de schade melden?

Je kunt de schade melden door een mail te sturen naar schade@directlease.nl met hierin duidelijke foto’s van de schade en onder vermelding van het kenteken van je auto. Is er ook een tegenpartij betrokken? Vul dan ook het meegeleverde Europese schadeformulier in. Het ingevulde formulier sla je op als PDF en kun je dan meesturen in de mail.

Je kan de schade ook melden via de app mobielschademelden

Niet alle schades hoef je te melden. Schades die je niet hoeft te melden noemen we gebruiksschades. Dit zijn schades die bijna niet te voorkomen zijn en horen bij het normaal gebruik maken van een auto. Als je wilt weten wat wel en niet onder gebruiksschades valt kun je het innameprotocol bekijken. Hierin staat uitgebreid toegelicht wat wel en niet onder gebruiksschades valt. Een voorbeeld van een gebruiksschade is steenslag. Een gebruikte auto heeft dit namelijk altijd, maar er wordt wel gekeken of de steenslag in verhouding staat met de leeftijd en kilometerstand van de auto.

 

Schade melden

De schade is veroorzaakt door iemand anders, wat moet ik nu doen?

Als de schade is veroorzaakt door een andere partij is het van belang dat je samen met deze partij het schadeformulier invult. Dit kan je dan samen met de foto's van de schade opsturen naar schade@directlease.nl. Als de schade verhaalbaar is op de tegenpartij worden de herstelkosten op de tegenpartij doorbelast.

Heb je schade door een andere partij, maar is de tegenpartij niet bekend (bijvoorbeeld bij vandalisme), doe dan aangifte bij de politie. Wordt de tegenpartij niet gevonden? Dan moeten we het eigen risico helaas op jou doorbelasten, omdat de schade niet verhaalbaar is op een andere partij.

Private lease en eigen risico

Heb je schade veroorzaakt bij iemand anders zonder dat jouw eigen auto beschadigd is? Dan wordt een WA eigen risico van maximaal € 150 in rekening gebracht. Dit kan bijvoorbeeld voorkomen als je met een trekhaak tegen een andere auto rijdt. Het WA eigen risico is in het contract af te kopen voor € 5 per maand. Heeft zowel je eigen auto als de auto van de andere partij schade? Dan wordt er een casco eigen risico van maximaal € 300 per schade doorbelast. Het casco eigen risico is niet af te kopen.

Een uitzondering hierop is ruitschade. De reparatie hiervan is in de meeste gevallen gratis, maar als de gehele ruit vervangen moet worden brengen wij wel € 70 eigen risico in rekening.

Heb ik recht op vervangend vervoer?

Wanneer je niet kunt beschikken over jouw leaseauto heb je bij DirectLease standaard recht op kosteloos vervangend vervoer ná 72 uur. Wil je eerder dan 72 uur vervangend vervoer, dan kan je ervoor kiezen om de optie vervangend vervoer ná 24 uur aan je contract toe te voegen. Dit kost je € 5 per maand extra. Let er wel op dat wanneer jouw leaseauto weer klaar staat je verplicht bent om deze zo snel mogelijk weer op te halen. Mocht je de auto pas enkele dagen nadat de auto voor je klaar staat ophalen, dan zijn de kosten van het vervangend vervoer alsnog voor jezelf. Je maakt dan namelijk langer gebruik van vervangend vervoer dan eigenlijk nodig is.

Heb je direct vervangend vervoer nodig? Dat is uiteraard geen probleem, maar dan zijn de eerste 24 of 72 uur voor je eigen rekening. De kosten voor vervangend vervoer zijn afhankelijk van de dealer waar je het vervangende vervoer afneemt. We adviseren je altijd om vooraf op te vragen wat de kosten van een vervangende auto zijn zodat je niet voor onaangename verrassingen komt te staan.

De auto is total loss verklaard, hoe nu verder?

Als het schadebedrijf jouw auto total loss verklaart, wordt het leasecontract per direct ontbonden. Als er verder geen andere partij bij betrokken is, wordt eenmalig het eigen risico van € 300 in rekening gebracht.

Bij total loss heb je geen recht op vervangend vervoer vanuit DirectLease, omdat het contract niet meer geldig is op het moment dat de auto total loss is verklaard. Maar we beseffen natuurlijk heel goed dat dit een zeer moeilijke situatie voor je kan opleveren. Daarom bieden wij jou de mogelijkheid om een auto bij ons te huren voor € 20 per dag. Wij nemen dan contact met je op om de mogelijkheden wat betreft het leasen van een nieuwe leaseauto te bespreken, zodat je zo snel mogelijk weer de weg op kan met je eigen leaseauto.

Kan ik nadat het leasecontract afgelopen is mijn schadevrije jaren opvragen?

Als je gedurende het leasecontract geen schade rijdt door eigen schuld kun je na afloop van het contract een ‘leaseverklaring’ opvragen. In deze verklaring staan de schadevrije jaren die je bij DirectLease hebt gereden vermeld. De verzekeraar kan deze vervolgens meenemen bij de bepaling van je bonus.

Deze leaseverklaring kun je opvragen door een mail te sturen naar schade@directlease.nl.

DirectLease Kan ik nadat het leasecontract afgelopen is mijn schadevrije jaren opvragen?
Heb je nog vragen? Dan kun je altijd contact opnemen met onze schadeafdeling door een mail te sturen naar het e-mailadres schade@directlease.nl of door te bellen naar het volgende telefoonnummer: 0541 - 571 795
Bel ons!

We zijn bereikbaar op: 
ma - do van 8:30u - 21:00u
vrij van 8:30u - 20:00u
za van 09:30u - 17:00u
0541 - 571 760

 

Whatsapp

Stuur ons een bericht via Whatsapp! Handig voor het aanleveren van documenten, of om snel een vraag te stellen.

Veelgestelde vragen

Zoek je snel een antwoord op jouw vraag?

Vind jouw antwoord tussen de 
'Veel gestelde vragen' 

 

Bezoek ons

Je bent van harte welkom!
ma - do van 08:30u - 18:00u
vrij van 08:30u - 17:00u
za van 09:30u - 17:00u

Kom langs op:
Goudstraat 70,
Hengelo