De regels rondom wegenbelasting voor elektrische auto's hebben de afgelopen tijd veel vragen opgeroepen. De meest recente besluiten van de Eerste en Tweede Kamer brengen duidelijkheid. Waar eerst nog werd gedacht dat elektrische rijders tot 2026 van aanzienlijke kortingen zouden profiteren, is er nu een definitief belastingplan vastgesteld dat deze kortingen geleidelijk zal afbouwen.
De motorrijtuigenbelasting (MRB), zoals het officieel bekend staat, is een belasting die vrijwel elke voertuigbezitter in Nederland moet betalen. Een uitzondering hierop zijn volledig elektrische auto's en andere voertuigen zonder directe CO2-uitstoot, zoals elektrische motoren, bussen en vrachtwagens. Dit is een stimulerende maatregel van de Rijksoverheid om het gebruik van elektrische voertuigen te bevorderen.
Momenteel zijn eigenaren van elektrische auto's volledig vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting. Maar vanaf 2025 komt hier een einde aan, en zullen ook zij wegenbelasting gaan betalen. In het eerste jaar na deze wijziging geldt nog een korting van 75%, die vervolgens stapsgewijs wordt afgebouwd.
In 2025 krijg je 75% korting, en vanaf 2026 wordt de korting verder afgebouwd. Uiteindelijk betaal je het volledige tarief. Kijk op rijksoverheid.nl voor de meest actuele informatie.
Jaar | % korting voor elektrische auto's |
2024 | 100% |
2025 | 75% |
2026 | 40% |
2027 | 40% |
2028 | 40% |
2029 | 35% |
2030 | 30% |
Vanaf 2031 | 0% |
Voor plug-in hybrides met een CO2-uitstoot van maximaal 50 gram per kilometer geldt tot en met 2024 een korting van 50 procent op de wegenbelasting. Deze korting wordt verminderd tot 25 procent in 2025 en vervalt volledig vanaf 2026, vergelijkbaar met de regeling voor volledig elektrische auto's. Het doel van deze maatregelen is om de transitie naar emissievrij rijden te ondersteunen en de voordelen van duurzame mobiliteit te bevorderen. Vanaf 2026 is het dus helaas gedaan met de korting voor deze plug-in hybride auto's.